estestveniete nujdi na mladite
estestveniete nujdi na mladite

Естествените нужди на младите и как да подкрепим развитието им

В предишната статия разгледахме конфликтите между поколенията и какво разбираме под млади и стари. Един от основните източници на тези напрежения е неразбирането на естествените нужди на младите хора. Често възрастните възприемат поведението им като предизвикателство към установените норми, без да осъзнават водещите фактори зад него. В тази статия ще се фокусираме върху тези нужди и ще обсъдим как правилният подход може да подпомогне развитието на младото поколение, като същевременно намали усещането за ограничения и неразбиране.

Нужда от свобода

Младите хора търсят свобода и често се съпротивляват на строгите правила и забрани. Те усещат, че тези ограничения възпират личния им избор. Възрастните, от своя страна, вярват, че техните разбирания и възгледи са основателни. Това често води до конфликти  помежду им.

Свободата на избор не е само желание, а необходимост за развитие. Когато подрастващите не могат да вземат решения и да грешат, те не могат и да се учат. Чрез анализиране на грешките си те развиват умения за самостоятелно мислене и справяне с предизвикателства.

Затова, когато искаме да мотивираме децата ни  да се включат в дадена инициатива, е важно да им предоставим свобода в изпълнението. Ако имат възможност да импровизират и да избират между няколко начина за действие, те ще се чувстват по-ангажирани и уверени, вместо ограничени и демотивирани.

Нужда от изразяване


Младежите търсят различни начини да изразят себе си – чрез облеклото, подражанието на известни личности или чрез общуване с приятели на концерти, партита, игри и други. Те се опитват да открият своето място в света и се нуждаят от обратна връзка от околните, за да изградят по-ясна представа за себе си. Ако не им дадем свободата да се изразяват и да действат, те няма да имат възможност да се „виждат“ през очите на другите, което може да забави тяхното емоционално и личностно развитие.

Нужда от растеж и развитие

Всеки човек има естествена потребност да се развива и усъвършенства. Растежът се случва чрез действия, които неизбежно носят риск от грешки и дори разочарования. Въпреки това, без да действа и да поема рискове, младият човек не може да се развива.
За да изгради самостоятелност, той трябва да опитва, да греши, да анализира неуспехите си и да намира решения. Възрастните имат важна роля в този процес – не да налагат забрани и наказания, а да предоставят инструменти за анализ и насоки, които да помогнат на младите да осмислят своите грешки и да се учат от тях.
Строгите забрани често не дават желания резултат, защото тийнейджърите имат достатъчно енергия и решителност да намерят начин да ги заобиколят. В опитите си да преодолеят наложените ограничения, те понякога допускат още по-сериозни грешки. Вместо да спират развитието им, възрастните могат да помогнат като предлагат алтернативи и насоки, които подпомагат личностното им израстване и желаните цели.

Нужда от подкрепа

nujda ot rastej

През тийнейджърската възраст подрастващите започват да търсят своята независимост и да изграждат собствената си идентичност. Това често води до конфликти с родителите, тъй като децата започват да се противопоставят на правилата и ограниченията, които им се налагат. В по-ранна възраст децата лесно се подчиняват, защото нямат ясно формирани цели, но с времето искат повече свобода и се опитват да се утвърдят. Това променя динамиката на отношенията с родителите.

Младият човек започва да има свои мечти и цели, но често не разполагат с уменията и стратегиите, необходими за тяхното постигане. Обикновено не искат да показват, че имат нужда от помощ, защото искат да изглеждат самостоятелни и способни. Това е честа причина родителите да не разбират, че децата им имат нужда от подкрепа, което води до несигурност и усещане за неразбиране у тийнейджърите. Те искат да бъдат самостоятелни, но в същото време не притежават необходимите умения и ресурси, за да се справят напълно сами.

Когато родителите не само поставят правила, но и дават насоки и подкрепа на децата си, комуникацията между тях значително се подобрява. Когато тийнейджърите получават помощ при изграждането на умения и стратегии за постигане на целите си, те стават по-уверени и мотивирани. Този подход е много по-ефективен от противопоставянето на тяхната нужда от независимост, тъй като насърчава сътрудничеството, вместо конфликтите. Когато родителите и децата работят заедно, се изгражда партньорство и усещане за близост, което помага на младежите да пораснат уверени и отговорни възрастни.

Подкрепата на родителите не само помага на децата им да постигат целите си, но и укрепва доверието и взаимоотношенията между тях. Тийнейджърите, които знаят, че могат да разчитат на родителите си за съвет и помощ, се чувстват по-сигурни и мотивирани да преодоляват трудностите. Те разбират, че не са сами и могат да получат подкрепа, когато им е необходима.

crossroad

Нужда от предизвикателства и награди

Най-любимото занимание на децата са игрите, защото те представляват естествени предизвикателства. Когато човек все още не е наясно с пълния си потенциал, той има вътрешна нужда да се тества, за да разбере докъде може да стигне. Това желание за изследване е част от нормалния процес на развитие, но не може да се реализира, ако не им се предостави достатъчно свобода да опитват различни неща. 

Игрите са отличен начин да научим децат ни на нови неща, да им помогнем да разбират успехите и грешките си и да изградят нови умения. Когато говорим за игри, имаме предвид всякакви форми на игри. Дори най-неприятните и тривиално ежедневни задължения могат да се практикуват под формата на игра. Има разлика между: „Не стига, че те издържам, ами и цял ден готвя за тебе. Сега ти трябва да измиеш чиниите!“ Това звучи много негативно, наслагва чувство за вина и има паразитната дума „трябва“. Различен подход би бил: „Вчера измих чиниите за 12 минути. Това ми е рекорда досега. Ако мислиш, че можеш да ги измиеш по-бързо, нека да се пробваме! Победителят ще изяде парчето торта в хладилника!“ Ето как създаването на игра дава предпоставка за получаване на награда, която младежът да носи гордо като белег на постижение и реализиране на потенциала си.

Наградите могат да бъдат полезни, когато се използват като външна мотивация, но ако станат твърде чести и се дават за обичайни задължения, като прибиране на масата след храна или постигане на добри оценки, те могат да намалят вътрешната мотивация на младия човек. Когато свикне да получава награда за всяко действие, може да започне да прави нещата само заради наградата, вместо да ги върши от вътрешно убеждение и желание. Затова е важно награждаването да се използва главно за конкретни постижения, като форма на насърчение, а не за обичайни задължения и отговорности.

Нужда от избор на комуникация

Тийнейджърите често искат да имат контрол върху начина, по който комуникират. Ако те не искат да говорят в даден момент или предпочитат писмената комуникация пред устната, това не трябва да се възприема като отказ. Вместо да ги притискаме, по-ефективно е да разберем причините за тяхното предпочитание. Може би те се чувстват по-комфортно да изразят мислите си писмено или просто искат време за себе си. Разбирането на тези нужди е ключово за изграждането на здрава и подкрепяща комуникация.

Изборът на комуникация означава, че младият човек сам решава с кого иска да бъде близък приятел. Когато възрастните се опитват да контролират комуникацията му с „лошите приятели“ или налагат забрани, това често води до обратен ефект. Приятелите, които младежът избира, му дават емоционална и психологическа подкрепа по начин, който възрастните не могат да осигурят. Тук често възрастните се страхуват, че стават ненужни и не играят централна роля, което ги кара да се чувстват, че губят контрол и се страхуват от провал.

Следва да се анализира много детайлно защо младежът е избрал да дружи именно с тези конкретни приятели. Какво вижда в тях? Как ги възприема? Какво харесва в тях? Често това са групи младежи със сходни интереси, които приемат особеностите на младежа и по този начин провокират усещане за сигурност. Когато младите не получават нужното усещане за сигурност и подкрепа у дома сред родителите, е напълно нормално да започнат да го търсят някъде другаде.

Младежите обичат да учат, но не обичат да бъдат поучавани. Затова те избират приятели, които са на тяхната възраст или малко по-възрастни, но рядко се сприятеляват с хора на възрастта на родителите си. Причината е, че младите възприемат най-добре чрез примери и действия, а не чрез словесни наставления.

Приятелите на тяхната възраст често споделят сходни слабости и несъвършенства, което помага на всеки от тях да се чувства по-малко уязвим. А тези, които са малко по-възрастни, служат като модел за подражание, защото показват какъв би могъл да бъде младежът в близко бъдеще.

Разлики в начина, по който се възприема сигурността

Различията в разбирането на сигурността между поколенията често водят до неразбирателства. За родителите сигурността означава стабилност – осигурен дом, образование и средства за бъдещето. За младите сигурността е нещо съвсем различно – чувството, че са приети такива, каквито са, че имат пространство да грешат и да растат без страх от осъждане.

Когато осъзнаем тези различия, можем да изградим връзка, основана не на контрол и доминиране, а на доверие и подкрепа. Вместо да се опитваме да ги предпазим от всяка трудност, по-добре е да им създадем среда, в която се чувстват сигурни да опитват, да учат и да търсят своя собствен път. Така не само им помагаме да разгърнат потенциала си, но и ги подготвяме да посрещат предизвикателствата на живота с увереност и сила.

Автор: Любомир Недев

addiction

Влиянието на зависимостите върху живота ни

В нашия сложен свят хората винаги търсят начини да направят реалността по-удобна и по-близка до техните собствени представи и вярвания. За съжаление, това често ги води към зависимост от съществуващи системи и модели, но те не винаги работят в тяхна полза.

Прочети още »

Donation Account

Bank: DSK Bank
IBAN: BG31STSA93000028622777
BIC: STSABGSF

дарителска сметка

Банка: Банка ДСК
Получател: „Докова и Доков за бъдеще“
IBAN: BG31STSA93000028622777
BIC: STSABGSF